Even vooraf:
Leerkrachten en coördinatoren halen nog steeds alles uit de kast om hun cursussen om te gooien naar aantrekkelijk en efficiënt afstandsleren. Althans in opleidingen waar dit mogelijk is. Zij hebben enorm veel gedaan en ook zeer veel gedeeld met elkaar. Ze Zoomen, Teamen en WhatsAppen er op los. Ook Smartschool Live zit in hun gereedschapskist.
De vele initiatieven ondersteunen de cursisten zowel technisch qua hulpmiddelen, didactisch qua creatieve aanpak, sociaal-emotioneel en tot slot ook organisatorisch. Een korte bloemlezing:
1. Cursisten zonder internet? Zij kregen een gratis inlogcode voor TelenetWiFree publieke hotspots.
Crescendo CVO verkreeg van de telecomoperator 100 gratis toegangscodes. Een initiatief specifiek voor deze coronatijd. Cursisten zonder internetabonnement kunnen hiermee gratis surfen op smartphone en/of op PC, in contact blijven en internetbronnen raadplegen o.m. voor oefenkansen. Zo hebben leerkrachten meer cursisten kunnen bereiken met hun berichten, aanbod of opdrachten. Dit zorgde voor extra leereffecten bij nog meer cursisten. Vooral cursisten Nederlands voor anderstaligen (NT2) en jongeren in het tweedekansonderwijs (diploma secundair) maakten hiervan dankbaar gebruik.
2. Cursisten zonder computer? Leenlaptops dan!
Het team ‘Leerrecht en gelijke onderwijskansen’ van de Stad Mechelen liet weten dat ze samen met Deelbaar Mechelen en Telenet leenlaptops ter beschikking konden stellen aan maatschappelijk kwetsbare gezinnen. Jammer genoeg kwamen onze cursisten helemaal achteraan op de wachtlijst te staan: leerlingen uit het basisonderwijs en het reguliere secundaire onderwijs kregen voorrang. Toen onze cursisten evenmin laptops konden lenen via de Vlaamse overheid, trokken we opnieuw aan de alarmbel.
In de eerste week van de paasvakantie waren de eerste zeven cursisten aan de beurt. De laptops werden op het CVO geleverd. Maar twee cursisten raakten er onmogelijk op tijd met het openbaar vervoer. Met het verlengde paasweekend voor de deur en de grote achterstand in taken van deze cursisten is de opleidingscoördinator de laptops zelf aan huis gaan afgeven. Met respect voor de coronaregels en ontsmette handen is het laptop-pakket voor de deur van elke cursist gezet.
Hopelijk kunnen we voor het einde van de paasvakantie ook de 11 andere cursisten op de wachtlijst verder helpen. Zeker nu de living, slaapkamer of keuken van leerkrachten nog even online leslokalen blijven.
3. Cursisten geven geen digitale respons? Dan contacteren we hen telefonisch.
NT2-cursisten waarvan de leerkracht spontaan geen respons kreeg, zijn gecontacteerd, en niet alleen om hen te betrekken bij de oefeningen. Een telefoontje, e-mailtje of berichtje kan enorm veel deugd doen en maakt misschien dat ze zich minder alleen voelen, ook al zijn ze niet in de mogelijkheid om mee oefeningen te maken. Op die manier lukte het om meer cursisten bij het online gebeuren te betrekken.
4. Een virtuele mentor voor anderstalige nieuwkomers: oefenkansen op maat
De creativiteit van het NT2-team kent amper grenzen. Het team heeft een bondgenoot aan de vrijwilligers van ‘Welcome In Mechelen’. Die zoeken een ‘match’ tussen de anderstalige nieuwkomer die versterking zoekt voor zijn lessen of Nederlands wil oefenen via sociale media en een mentor van de bestaande blog www.talententelers.be. Een interessant experiment voor wie op een laagdrempelige manier kennis wil maken met deze vorm van mentoring. En extra oefenkansen op maat.
5. NT2-oefenkansen in tijden van corona: leerkrachten delen een tsunami inspiratie
Leerkrachten deelden honderden suggesties voor oefenkansen op een gemeenschappelijk smartschoolforum met elkaar. Resultaat: tientallen vakoverschrijdende suggesties en tientallen tips gegroepeerd per richtgraad. De tips zijn niet alleen gedeeld, maar ook intens bekeken en toegepast. Een tsunami aan waardevolle inspiratie! Cursisten krijgen hiermee een gevarieerd, boeiend en multimediaal aanbod afstandsonderwijs. Leerkrachten haalden alles uit de kast. ‘Sharing in caring’. Een fragment:
6. Het centrumteam ‘professionalisering’ reikt alle “do’s and don’ts” aan om nieuw lesmateriaal in afstandsonderwijs te ontwikkelen.
De mentoren hebben alle beschikbare tips en handige richtlijnen voor digitale werkvormen in één smartschoolvak handig gegroepeerd. Gemakkelijk en toegankelijk voor alle leerkrachten. Het team geeft vraaggestuurd ook individuele ondersteuning bij bijvoorbeeld:
- Hoe een instructiefilmpje maken zodat cursisten in eigen tempo de leerstof kunnen bekijken?
- Hoe een live-sessie op smartschool organiseren voor extra uitleg?
- Hoe (herhalings)oefeningen geven via het digitaal platform smartschool?
7. Zorg blijft, ook tijdens de paasvakantie
Het zorgteam van het Tweedekansonderwijs (Diploma Secundair) in Crescendo CVO is elke dag, ook tijdens de paasvakantie, online beschikbaar voor de cursisten die het moeilijk hebben in deze contactloze periode. De samenwerking met ‘Problemen Op School’ (of PROS) van het Centrum voor Geestelijke Gezondsheidszorg bleef ook gehandhaafd. Kwetsbare cursisten kregen zo alle waarborgen voor de nodige begeleiding.
8. Organisatorische flexibiliteit: planningen en evaluatie-mogelijkheden aanpassen
In sommige opleidingen is de sprong naar afstandsonderwijs niet mogelijk. Denk aan de praktijklessen zoals in houtbewerking, lassen, nagelstylist of gelaatsverzorging….
Voor die opleidingen of modules voorziet Crescendo CVO haalbare alternatieven voor de cursisten wanneer de CVO’s weer open mogen gaan: inhaallessen, cursussen over het schooljaar heen organiseren, een extra dag per week lesgeven, of elke les een uur langer laten duren, enzovoort.
9. Uitsmijter: Crescendo CVO en Ursulinen stikken 3.000 beschermende schorten voor de zorg.
Lesgevers en cursisten van de Mode-opleidingen in Crescendo CVO maken mee beschermende schorten voor de zorgverleners in de Mechelse regio. Ze zetten zich vrijwillig tijdens hun paasvakantie van ‘s morgens tot ’s avonds in. Een race tegen de klok. Een heel netwerk van nog andere organisaties en bedrijven uit de regio sloeg de handen in elkaar om dit initiatief ‘Schenk een schort’ mogelijk te maken. Samen tegen corona.